O Pacto dos Alcaldes no FUM11: algunhas conclusións extraídas

martes, 5 Xullo, 2022 - 00:00

Presionar para que se escoite a túa voz funciona. Leste foi a mensaxe crave da presidenta do Consello Xuvenil do Clima de Polonia, Kasia Smetek, durante unha sesión do Foro Urbano Mundial de Katowice sobre como os líderes das cidades e os mozos están a facer realidade a neutralidade climática. Na COP24 non había ningún mozo, sinalou Smetek; na COP26, o número de delegados novos era de oito. Este cambio foi o resultado dos debates cos ministros nacionais que reuniron aos representantes dos mozos das escolas, os que traballan nos sectores relacionados co clima e os funcionarios das cidades. Agora estamos a ver como se poñen en marcha os Consellos Xuvenís do Clima en países de todo o mundo, desde Ghana ata Ucraína (aínda que no caso desta última deixouse en suspenso).

A mensaxe de acción de Smetek foi secundado por Emily Clancy, tenente de alcalde de Bolonia, cidade que o ano pasado viu como se declaraba unha emerxencia climática e ecolóxica e anunciábase unha Asemblea Cidadá grazas a unha folga de fame dos activistas de Extinction Rebellion. Os activistas pediron aos políticos que se unisen a eles na súa folga de fame, sinalou Benedetta Bressan, activista do grupo Extinction Rebellion de Bolonia, construíndo unha campaña de solidariedade entre mozas e políticos que reforza o chamamento á acción. A estrutura da Asemblea Cidadá aínda se está desenvolvendo, pero espérase que reúna a uns 100 participantes de toda a cidade para desenvolver colectivamente propostas para o Contrato Climático da cidade.

A Asemblea garantirá unha representación equitativa en termos de equilibrio de xénero, equilibrio xeográfico (de barrio) e representación de estudantes universitarios, a maioría dos cales viven fóra dos límites da cidade pero para os que as decisións da cidade teñen un gran impacto. O factor de pago que Bolonia está a preparar é crucial para apoiar a inclusión xusta nesta Asemblea; todos os participantes serán pagos pola súa contribución á Asemblea de Cidadáns, rompendo as barreiras á participación dos menos podentes economicamente. Un consello de expertos independente avaliará as achegas da Asemblea e anunciará publicamente a súa aprobación ou unha xustificación de por que non se aproban. Bressan fixo un chamamento a todas as cidades para que implanten este tipo de asemblea cidadá nas súas cidades.

Moitas cidades están a experimentar con diferentes formas de traballar cos mozos para co-crear solucións para a transición climática. Pero as cidades non sempre acertan, como explicou Ville Taajamaa, da cidade de Espoo, incluso unha cidade que ten un consello da mocidade desde hai máis de 30 anos! Leste mesmo ano, cinco colegas de Espoo, con gran experiencia en varios departamentos, traballaron intensamente na elaboración dun guión e a produción dun vídeo para animar aos mozos para participar no labor climático da cidade. Pero cando os mozos viron o vídeo, enseguida comentaron que a linguaxe e o estilo estaban "fóra de lugar"; non representaba a forma de falar ou pensar dos mozos.

Xuntos, os funcionarios municipais e os mozos reescribiron o guión e volveron producir o vídeo, dando un paso importante cara á transparencia e a construción dunha relación de verdadeira colaboración entre a cidade e os mozos.

Espoo segue reflexionando e evolucionando a súa forma de traballar cos mozos. A posta en marcha do Programa Mentores do Futuro, inspirado no Ano Europeo da Mocidade, é a última proba diso. A través deste programa, os mozos de entre 18 e 25 anos estiveron "asesorando" aos líderes da cidade, compartindo as súas esperanzas e soños para o futuro da cidade nun movemento para construír un diálogo a nivel europeo entre os responsables da toma de decisións da cidade e os mozos. O programa contou coa participación de 26 líderes urbanos e culminou con 6 recomendacións dos futuros mentores, reunidos na Conferencia Anual de Eurocities en Espoo:

1. Os mozos deben participar de forma significativa nas decisións que lles afectan de forma non simbólica
  2. As cidades deben dar a súa opinión despois de calquera consulta cos mozos
  3. Os líderes da cidade, os funcionarios e os alcaldes deben ter un contacto regular cos mozos con reunións polo menos dúas veces ao ano para manter unha liña de comunicación aberta
  4. Calquera compromiso cos mozos debe ser inclusivo e accesible
  5. Contar cun orzamento asignado para que as organizacións centradas na mocidade desenvólvanse en todas as cidades europeas
  6. Crear un Departamento de Mocidade de Eurocities

Estas seis recomendacións presentáronse a máis de 400 representantes de cidades na Conferencia Anual de Eurocities celebrada en Espoo en xuño deste ano. Os dirixentes das cidades saíron da Conferencia debatendo sobre as novas estruturas que poderían aplicarse para cumprir estas recomendacións.