Conclusións do Foro das Cidades da Enerxía 2022: Crear un contrato social e climático local significativo para alcanzar a neutralidade climática

mércores, 4 Maio, 2022 - 00:00

A sesión do Foro de Cidades da Enerxía 2022, celebrada os días 21 e 22 de abril en Bruxelas, mostrou como os asinantes do Pacto dos Alcaldes reformulan a gobernanza democrática local desde os plans de transición das súas cidades.

Catro alcaldes e tenentes de alcalde de catro países diferentes da UE e dous directores xerais Adxuntos da DG MOVE e a DG REXIO da Comisión Europea compartiron solucións baseadas na experiencia, elementos crave e retos aos que se enfrontaron durante a aplicación dos pactos climáticos locais ou os contratos climáticos das cidades cos cidadáns e as partes interesadas locais.

Todos os relatores coincidiron na necesidade de implicar aos cidadáns nos plans de transición e de arraigar estes procesos na democracia. Baseándose nas súas experiencias, achegaron diferentes análises e solucións. En primeiro lugar, "os plans locais de transición tamén supoñen un cambio cultural", como dixo o Sr.  Ridouani, alcalde de Lovaina (Bélxica). A gobernanza debe pasar dun enfoque tradicional descendente a un enfoque ascendente, pasando polo contacto directo coas comunidades locais. O papel da iniciativa Lovaina 2030 é, pois, agrupar proxectos, diñeiro e recursos, e non impoñer un plan de transicións que se decidiu sen contar cos cidadáns.

Deste xeito, os cidadáns poden coñecer os plans de transición codiseñando e aplicando devanditos plans, asegurando ao mesmo tempo o seu éxito.

Hanna Zdanowska, alcaldesa de  Lodz (Polonia), experimentou unha solución concreta de gobernanza local organizando unha asemblea de cidadáns que se ocupa das preocupacións dos cidadáns. Ao achegar os coñecementos aos cidadáns e deixar que xurda un plan a partir dos seus debates, o municipio permite que se xere confianza entre os cidadáns a través do diálogo.

A maior escala de gobernanza, a forma de aplicar os plans de transición a nivel europeo é tamén unha #cuestión clave. Tamén neste caso hai que adoptar unha metodoloxía ascendente, como subliñou  Normunds  Popens, director xeneral adxunto da  DG REXIO.

Dado que se dispón de financiamento a través de programas europeos como React  EU ou Horizonte Europa, o Sr.  Popens lembrou a necesidade de destinar eses fondos a proxectos locais de transición. Neste sentido, Matthew  Baldwin presentou a Misión da UE de 100 Cidades  Climáticamente Neutras que, segundo el, é unha aplicación tanxible dun enfoque ascendente das cidades á UE. As cidades involucran ás súas comunidades para codiseñar os seus plans, recibindo fondos e apoio técnico da UE e dos seus pares.

Unha vez máis, esta sesión puxo de manifesto o innegable papel vital das cidades como forza motriz na loita contra o cambio climático e a transición cara a cidades e futuro sostibles.