Como os concellos están a usar a natureza para xestionar as ondas de calor

mércores, 5 Agosto, 2020 - 00:00

O Programa das Nacións Unidas para o Medio Ambiente (PNUMA) está a traballar nun manual de arrefriado sostible que describe as mellores prácticas que se poden implementar facilmente a nivel da cidade. A guía axudará aos responsables municipais para desenvolver follas de ruta de arrefriado sostibles específicas para as necesidades e oportunidades únicas dos seus concellos.

Canto máis se quenta o planeta, máis cidades descobren que necesitan novas formas de manter baixas as temperaturas urbanas e protexer aos seus residentes. As ondas de calor xa son, con moito, os desastres máis letais relacionados co clima en Europa; Rexistráronse 140,000 mortes asociadas con 83 ondas de calor desde o comezo deste século. Hoxe, só o 8% dos 2.800 millóns de persoas que viven en lugares con temperaturas diarias media superiores aos 25 graos centígrados teñen aire acondicionado.

O arrefriado é particularmente importante nas cidades que enfrontan temperaturas crecentes, empeoradas polo efecto de illa de calor urbana: o cemento e o asfalto absorben a enerxía do sol, irrádiana como calor e manteñen a cidade quente moito despois de que o sol se haxa posto. A calor residual dos motores e outros equipos que consomen enerxía no transporte, a industria e a refrixeración espacial fan que as cidades sexan aínda máis quentes.

A miúdo, as veciñanzas máis pobres ven máis afectados xa que os residentes teñen menos acceso aos aires acondicionados e espazos verdes con brisa, o que pon ás persoas vulnerables en maior risco de complicacións de saúde relacionadas coa calor.

A solución estándar para o arrefriado nas cidades é agregar máis aire acondicionado, pero isto trae o seu propio conxunto de problemas. O arrefriado que consome moita enerxía impulsa aínda máis o quecemento global. Espérase que a cantidade de dispositivos de arrefriado en uso aumente de 3.6 billóns hoxe a 9.5 billóns para 2050. Se se proporcionasen aires acondicionados a todos aqueles que os necesitan, non só a aqueles que poden pagalos, habería 14 billóns de dispositivos de arrefriado en uso. 2050. As emisións irían polas nubes.

Con todo, moitas cidades están a tomar medidas audaces para demostrar que poden manterse frescas de maneira sostible, coa cidade india de Ahmedabad como exemplo. A cidade implementou o seu Plan de Acción contra a Calor despois dunha tempada  premonzón extremadamente calorosa e mortal en 2010. O plan non só estableceu un sistema de alerta temperá para os vulnerables. Incluía a subministración de auga ao público, plantas e árbores e unha iniciativa de "teito fresco" para reflectir a calor. Uns 7,000 fogares de baixos ingresos tiveron os seus teitos pintados de branco, unha medida simple que reduce drasticamente as temperaturas interiores ao reflectir a luz solar.

"No PNUMA fixámonos na planificación e o deseño da cidade que aproveita a maioría das solucións pasivas, devolvendo a natureza á cidade", dixo  Martina  Otto, quen dirixe o traballo do  PNUMA nas cidades. "A través dun sistema de espazos verdes ben articulados, e ao  ecologizar fachadas e teitos de edificios e promover o deseño pasivo de edificios, as cidades poden modernizar a construción tradicional e axudar a reducir as temperaturas urbanas".

Devanditos plans a nivel de cidade están a aumentar en todo o mundo. Cidades como  Melbourne, Australia, planean aumentar masivamente os seus bosques urbanos para aumentar a calidade do aire, proporcionar máis sombra e reducir a necesidade de arrefriado mecánico. Mentres tanto, o proxecto ForestaMi de Milán apunta a plantar 3 millóns de árbores novas na cidade italiana para 2030 para reducir as temperaturas urbanas en 2 graos centígrados. E Freetown, a capital de Serra Leona, comprometeuse a plantar 1 millón de árbores e aumentar a cobertura vexetal nun 50 por cento para fins deste ano, como parte dun esforzo para combater o cambio climático e deter a deforestación.

En Frankfurt, colocáronse "salas de estar verdes" ao redor da cidade para proporcionar arrefriado natural das plantas. Cidades que van desde Estocolmo ata Tokio están a recorrer ao arrefriado moderno do distrito para aforrar enerxía e diñeiro.

Organizada polo PNUMA, a  Cool Coalition, unha rede de grandes actores mundiais co propósito común de acelerar a transición cara a un arrefriado sostible, está a apoiar aos países para integrar o arrefriado nos seus plans nacionais para combater o cambio climático.

"As solucións baseadas na natureza son unha parte crave do enfoque de Cool Coalition para minimizar as emisións do sector de arrefriado", dixo Dan Hamza- Goodacre do Programa de eficiencia de arrefriado de Kigali. “As cidades lideran a implementación de solucións baseadas na natureza para combater o cambio climático. As solucións están a reducir os custos de arrefriado, diminuíndo as emisións de gases de efecto invernadoiro, axudando ás cidades para adaptarse aos impactos climáticos, abordando a perda de biodiversidade e protexendo a saúde humana, un sorprendente conxunto de beneficios ”.

+INFO en https://www.unenvironment.org/es/noticias-y-reportajes/reportajes/como-las-ciudades-aprovechan-la-naturaleza-para-combatir-las-olas

@GaliciaSostible #Compromiso